Beste ouder(s)/ verzorger(s),
In de bijlage treft u nieuwsbrief 2 van schooljaar 2024-2025. Open alstublieft de nieuwsbrief in de bijlage, dit is de fijn leesbare PDF-versie met foto’s.
Hieronder plaatsten wij de inhoud van de nieuwsbrief als losse tekst voor ouders die de vertaalfunctie willen gebruiken.
Met vriendelijke groet,
Namens het team van De Ceder
Jessica Mels
Oproep aan ouders over verkeersveiligheid
Wij streven naar een optimale veiligheid voor onze kinderen, dus ook uw kind(eren).
Daar hebben wij u ook bij nodig. U moet het goede voorbeeld geven, onderzoek wijst uit dat dit het meest effectief is!
De gele trottoirband geeft aan dat daar niet gestopt of geparkeerd mag worden. Dit is om een goed zicht te hebben en te houden op de weg. Toch komen we het nog steeds tegen dat auto’s daar worden neergezet! Dit mag ECHT NIET! U kunt er een bekeuring voor krijgen van handhaving of politie. Ook krijgen wij klachten van omwonenden dat er auto’s op hun oprit of voor hun oprit worden geparkeerd. Dat hoort niet en geeft frustratie bij bewoners. Ik wil u vragen hier rekening mee te houden.
Ouders, met hart voor de kinderen en hun veiligheid, willen eraan meewerken om u daar op aan te spreken. Op verschillende dagen willen zij tijd vrijmaken om (met een gekleurd hesje aan) u attent te maken op uw parkeergedrag. Mijn vraag aan u is om het niet zo ver te laten komen en respectvol met elkaar en de regels om te gaan.
Kunnen we op u rekenen?
Kom zoveel mogelijk lopend of op de fiets. Mocht het noodzakelijk zijn, uw kind een keer met de auto naar school te brengen, dan is er rondom de school voldoende geschikte parkeergelegenheid, zie foto.
Professionalisering
Afgelopen maandag hadden we met het team een studiedag.
De volgende onderwerpen stonden op de agenda:
Scholingstraject EDI in combinatie met rekenen;
Met het team worden we de komende twee jaar geschoold door twee onderwijsadviseurs van Expertis. In 2024-2025 gaan we EDI gebruiken als middel om een stevige doorgaande lijn in het didactisch handelen in de lessen zichtbaar te laten zijn door de hele school.
EDI staat voor Expliciete Directe Instructie en is een bewezen aanpak om de leseffectiviteit te verhogen en te zorgen voor succeservaringen en betere leerprestaties bij alle leerlingen. De leerkracht voor de groep is daarbij de sleutel tot succes. Het gaat over de belangrijkste taak van het onderwijs, het bieden van eerlijke kansen door het geven van kwalitatief hoogwaardige instructie.
Verdiepingsscholing Leerlijnen Jonge Kind
De leerkrachten van de groepen 1-2 van de Ceder en Dynamis krijgen dit schooljaar scholing van een adviseur van Gouwe Academie.
We willen het doelgericht werken in o.a. spelsituaties sterker vormgeven. Dit gebeurt rond een betekenisvol thema voor de peuters en de kleuters. De leerkrachten werken met een themaplanning en kunnen daarin laten zien hoe de doelen terugkomen in o.a. spelsituaties. Ook is er inzicht in de ontwikkeling en onderwijsbehoeften voor kinderen die uitdaging of wat extra begeleiding nodig hebben.
Gedrag en sociaal-emotioneel leren
Een veilig pedagogisch klimaat is een voorwaarde om goed te kunnen leren. Het zorgt ervoor dat leerlingen zich prettig en veilig voelen op de Ceder en in de klas.
Afgelopen schooljaar hebben we als team samengewerkt met Kees van Overveld, specialist in gedrag en sociaal-emotioneel leren.
Er zijn gesprekken gevoerd over visie op gedrag, bezoeken in de groepen binnen ons Kindcentrum als critical friend. Onder begeleiding van ons leerteam en Kees van Overveld is ons gedragsprotocol herschreven.
Dit schooljaar gaan we onze visie, kennis en afspraken toepassen en borgen. Zo zetten we in op een duidelijke doorgaande lijn door ons Kindcentrum en heldere verwachtingen en afspraken voor leerkrachten, kinderen en ouders. Tijdens de afgelopen studiedag was er tijd en ruimte met elkaar voor gesprek over deze doorgaande lijn en werden casussen en vraagstukken behandeld. Komend schooljaar staat in het teken van uitproberen, evalueren en waar nodig bijstellen. In de bijlage, op onze website vindt u de huidige versie van ons gedragsprotocol. Bij het vormgeven van ons protocol wordt de MR meegenomen.
Bibliotheek bezoek
De kinderen van groep 1-2b van De Ceder hadden wel een heel bijzondere ochtend.
Ze werden voorgelezen in het Nederlands door wethouder Karin Hakhoff én in het Turks door taalvrijwilliger Ragip Gürlevik. Hoe leuk was dat! Het boek over Kleine Kangoeroe kwam zo tot leven in twee talen en met beelden vanuit een heel bijzonder vertelkastje. Je kon een speld horen vallen... En dat tijdens de Week van Lezen en Schrijven. Een week om extra stil te staan bij het belang van goed kunnen lezen en schrijven en wat voor gevolgen het kan hebben, wanneer je dat helaas niet kunt.
De bibliotheek helpt bij vragen over lezen, taal en digitaal. Kijk wat je allemaal kan op www.bibliotheekhoorn.nl
Voorstellen brugfunctionaris
Als school willen we iedere leerling zien en ondersteunen, ongeacht hun achtergrond. De komst van de brugfunctionaris speelt hierin een belangrijke rol. Zij bouwt ‘bruggen’ tussen school, kind en gezin, waardoor we beter kunnen inspelen op de uitdagingen waarmee sommige kinderen te maken hebben. Dit werk draait om vertrouwen en verbinding, en zorgt ervoor dat geen enkel kind over het hoofd wordt gezien. Zo maken we samen het verschil.
Beste ouders en verzorgers,
Ik wil me graag even voorstellen. Mijn naam is Hanneke Schouten. Ik woon met mijn man en onze drie kinderen in de gemeente Hoorn. Ik ben de brugfunctionaris op school. Ik ben er voor jullie als ouders, dat alles goed verloopt tussen school en thuis. Ik heb jarenlang in de zorg gewerkt en ervaring met ouders binnen gezinnen. Ik weet dan ook hoe belangrijk het is om goed te luisteren en samen te werken aan een veilige omgeving waarin het kind centraal staat . Heb je vragen of wil je iets bespreken, dan kun je altijd bij mij terecht . Ik kijk ernaar uit om jullie beter te leren kennen.
Ik start mijn werkzaamheden op de Ceder vanaf 1 oktober en mijn werkdagen zijn maandag en dinsdag.
Met vriendelijke groet,
Hanneke Schouten
Brugfunctionaris, Stichting Penta
Wat doet de Brugfunctionaris?
Elk kind en iedere jongere verdient gelijke kansen. Toch kunnen niet alle kinderen meedoen, op school of daarbuiten. Moeilijke omstandigheden thuis, zorg of gebrek aan kennis van de Nederlandse taal, kunnen de ontwikkeling van kinderen in de weg staan. Terwijl een stabiele thuissituatie en betrokkenheid van ouders juist belangrijke succesfactoren zijn voor de ontwikkeling van kinderen. De brugfunctionaris zorgt ervoor dat kinderen mee kunnen blijven doen en hun talenten kunnen ontwikkelen. Ze denkt mee over praktische oplossingen en indien nodig, legt de brugfunctionaris contact met instanties in de wijk.
Wanneer kunt u bij de brugfunctionaris terecht?
De brugfunctionaris is er voor alle vragen en zorgen die niet direct te maken hebben met het onderwijs. De brugfunctionaris kan ouders meenemen in wat er op school gebeurt. Ze staat naast de ouders en kan helpen als sparringpartner waar het gaat om opvoeden en opgroeien en andere uitdagingen waar ouders hulp bij kunnen gebruiken. Daarnaast kan er geholpen worden met de aanvraag van het meedoenbudget in de gemeente Hoorn (het meedoenbudget is in de vorm van een pas: de Hoorn Pas). Hiermee kunnen sport-, culturele en educatieve activiteiten worden betaald.
De brugfunctionaris draagt bij aan gelijke kansen voor ieder kind en is een laagdrempelige ingang bij de school.
Ouderbegeleiding
Voor de ouders van de Ceder worden koffieochtenden georganiseerd in het oudercafé. Elke keer wordt een onderwerp uit onderwijs of opvoeding besproken. U bent welkom om gezellig een kop koffie te drinken met andere ouders, vragen te stellen en mee te praten.
Wanneer?
Elke dinsdag 8.30-9.30 uur voor alle ouders
Elke donderdag 8.30- 9.30 uur oudercafé speciaal voor vaders
Voor deze data zijn de onderwerpen al bekend:
Dinsdag 24 september: Over de mogelijkheden van de ouderapp KWIEB.
Donderdag 26 september: We hebben een rekenplein op de Ceder. Wat doen de kinderen daar? We gaan verschillende activiteiten bekijken en uitproberen.
Dinsdag 1 oktober: We gaan naar de bibliotheek aan het Betje Wolffplein. We zijn daar welkom van 9 tot 10 uur. Een medewerker van de bibliotheek vertelt over de mogelijkheden van de bieb. Neem het pasje van je kind(eren) mee.
Donderdag 3 oktober: Marja Conijn, jeugdverpleegkundige, praat met ons over de rol van vaders in de opvoeding.
**Op maandag 23 september en 7 oktober wordt door ouders aan verteltassen gewerkt. Ook zin om met andere ouders iets creatiefs te doen op school? Kom eens kijken bij deze gezellige groep! Van 8.30- 10.30 uur in het ploeterlokaal naast groep 4.
Elke maandag, dinsdag en donderdag ben ik op school en kunt u bij mij terecht voor individuele vragen over onderwijs of opvoeding. Of gewoon voor een kop koffie of thee. Altijd welkom!
Groeten, ouderbegeleider Astrid, telefoon: 06 8276 9852
Nieuws van de OV (Oudervereniging)
Maandag 30 september ontvangt u een betaalverzoek voor de vrijwillige ouderbijdrage en voor de vrijwillige bijdrage voor het kleuterfeest, schoolreisje groep 3 t/m 6 en kamp groep 8.
Alleen kamp groep 7 is aan het begin van het schooljaar. Het kleuterfeest, schoolreisje en kamp groep 8 zijn allemaal aan het eind van het schooljaar. Toch zal ook daarvoor aan het begin van het schooljaar een betaalverzoek verstuurd worden, zodat we weten hoeveel er te besteden is.
Wist u dat…
... u de bedragen ook in termijnen kunt betalen? Neem daarvoor contact op met Astrid of Mala.
... we ook blij zijn als u een deel van het bedrag betaalt (als u niet de hele bedragen kunt betalen)? Neem daarvoor contact op met Astrid of Mala.
... we afgelopen jaar €112,50 voor de kleding uit de kledingcontainer hebben gekregen?
... we afgelopen jaar € 108,25 voor de lege batterijen hebben gekregen?
... u nog steeds lege batterijen kunt inleveren op school?
Diverse informatie (algemeen)
Musicalproject 6+ Schouwburg Het Park- Herfstvakantie
Deze herfstvakantie kunnen kinderen de magie van Schouwburg Het Park ontdekken tijdens de Musical 4daagse.
De Musical 4 Daagse is een initiatief in samenwerking met Schouwburg Het Park Hoorn.
Ons doel is simpel: Kinderen naar het theater op een laagdrempelige manier. Samen met het theater zorgen we ervoor dat de kinderen iets educatiefs en leuks kunnen doen in de vakantie en zo een ervaring krijgen om nooit meer te vergeten.
In de bijlage meer informatie hierover.
Wecycle
Al jaren zamelen we op school goede bruikbare kleding en schoenen in. U heeft de container vast wel op het schoolplein zien staan. De kleding en schoenen kunt u verpakt in een plastic zak, in de container gooien,
Maar ook batterijen kunt u inleveren. Bij het kantoor van Mala staat een grote groene inzamelbox. Voor elke kilo ingezamelde lege batterijen ontvangt de school een geldbedrag. Dat kunnen we besteden aan bijvoorbeeld buitenspeelmaterialen of andere schoolbenodigdheden waar anders geen budget voor zou zijn.
Lever ze in en geef ze een nieuw begin!
Waardevolle metalen worden uit de batterijen gehaald, en hier worden nieuwe producten van gemaakt, zoals een fiets, pan of bijvoorbeeld een kaasschaaf.
In elke batterij zit een plus. INLEVEREN DUS !
Tot nu toe kon u oude en/of kapotte apparaten ook inleveren op school.
Deze actie is gestopt. Natuurlijk kunt u de apparaten blijven inleveren bij de milieustraat.
Informatie: Els Post els.post@stichtingpenta.nl
Scheidingsatlas - over ouderschap en scheiding
Voor ouders/opvoeders die gaan scheiden of gescheiden zijn
Training van de GGD in Enkhuizen
Deze training biedt je ondersteuning tijdens en na een scheiding, zodat je samen met je ex-partner betrokken ouders blijft zonder daarbij zelf vast te lopen. Op die manier ondersteun je je kind(eren) zodat ze kunnen wennen aan de nieuwe situatie.
Belangrijke onderwerpen zijn:
• De invloed van de scheiding op je kind.
• Samenwerken in het ouderschap.
• In gesprek blijven met de andere ouder.
• Positief opvoeden en goed voor jezelf zorgen.
De training bestaat uit twee groepsbijeenkomsten van drie uur. Ex-partners kunnen de training volgen in een aparte groep. Zie bijlage bij deze nieuwsbrief.
Fijn weekend en tot maandag.
Met vriendelijke groet,
Namens het team van De Ceder,
Jessica Mels